Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Az Iparművészeti Múzeum Bringológia kiállításáról jelentem

2016.09.28

Az Iparművészeti Múzeum Bringológia kiállításáról jelentem

A kerékpározás, a városi közeg és a design kapcsolatát vizsgálja a budapesti Iparművészeti Múzeumban a Bringológia című kiállítás. A tárlat a Közlekedési Múzeummal közös szervezésben jött létre.

bringologia1

Fotó: Kovács Dávid, Urbán Jonatán
www.facebook.com/ArsDecorativa

A Kultúrgorilla designmenedzsment csapata által összeállított anyag túlnyomó része nem a múzeumból származik. A tárlaton tizenkét ország legfrissebb kerékpáros design-innovációiból válogattak.

A történeti tárgyak a jelenleg zárva tartó Közlekedési Múzeumból érkeztek, míg a kortárs darabok hazai és külföldi műhelyekből, Hollandiából, Ausztriából, Németországból, Dániából, Nagy-Britanniából, az Egyesült Államokból, Svédországból, Olaszországból, Belgiumból, Ausztráliából és Spanyolországból.

A sajtónak a kurátorok bemutattak több különleges munkát, például a bécsi Gabarage Studio Racing Ball elnevezésű csillárja, amely kidobott kerékpárgumikból készült, vagy a holland Lollo Palazzo használt bicikliláncokból épített, eddigi legnagyobb csillárja, a másfél mázsa súlyú Drama Queen.

bringologia2

Fotó: Kovács Dávid, Urbán Jonatán
www.facebook.com/ArsDecorativa

A Közlekedési Múzeum több mint száz darabos kerékpárgyűjteményéből érkezett példányokból is bemutattak néhányat. Megtudtuk, hogy, a kerékpár designja a jármű feltalálása óta rengeteget változott, az 1890-es évektől kezdve azonban lényegében kialakult a bicikli mai formája. Magyarországon 1929-ben a csepeli Weiss Manfréd Művekben indult be a nagyüzemi kerékpárgyártás az osztrák Puch gyár licensze alapján. Az 1930-as években készült az az egyedi teherkerékpár is, amelyet vízvezeték-szerelő tulajdonosa saját maga épített vízcsövekből, míg a Dongó segédmotorral felszerelt Csepel Luxus bicikli az 1950-es éveket idézi.

A Múzeumok éjszakáján érdemes lesz ide ellátogatni.

Forrás:Hetedhéthatár

 

bringologia

 
Print Friendly